北一明作品論評より

From many comments about Kita Kazuaki's works
K美術館表紙へ  to top page
北一明略年譜へ  to Kita's personal history
北一明作品へ  to Kita's works



 「金色の斑紋と濃紺の釉薬に耀く作品は、その卓越した技法をして、同種の西洋の作品を形骸と化す。」

図録(フランス、セーブル国立陶磁美術館編集)




 「宋代の曜変天目でさえも、北さんにとっては単なる造形の手段にすぎない。」

竹内順一(財団法人・五島美術館学芸部長)

Kita, demonstrating his skill with painful throughness , functions on a plane such that even the legendary iridescent TENMOKU teabowls of the Song Dynasty are merely a means for creating forms.

Takeuchi Junichi( Curator, Gotoh Museum, Tokyo)




 「彫刻が陶芸に同化して、美を越えた深い意味での目的を表現している。陶芸が彫刻を吸収して、意味よりももっと根源的な一つの現実になっている。」

マーサ・キングスベリー(シアトル、ワシントン大学教授、美術史、アメリカ)

Sculpture assimilates ceramics to a purposefulness beyond beauty. Ceremics assimilates sculpture to a reality more fundamental than meaning.

Martha Kingsbury ( Pro. of Art History, University of Washington, Seattle, U.S.A.)




 「魂と技術の融合」

戸田禎佑(東京大学東洋文化研究所教授、中国美術史)

Integration of soul and technology.

Toda Teisuke ( Prof. University of Tokyo, Chinese Art History )




 「かれは物に則して思考し物を超えて構想する、弁証法的思想家であり、壮大な作家にして美学者である。」

金田晉(広島大学教授、美学)

He is a dialectical thinker who thinks his thought based on realistic things and thinks out his thought beyond those things. He also is a great creater and aesthetician.

Prof. Kanata Susumu ( Hiroshima Univ. Aesthetics )




 「『美』の『知』的死闘から生まれた美学」

後藤総一郎(明治大学教授、日本政治思想史)

Kita's Aesthetics and Exprssion originized from " Intellectual" struggle with "Beauty".

Prof. Goto Soichirou( Meiji University ,History of Japanese political thought)




 「ここ数年、北一明の芸術は、東西両世界から圧倒的な賞讃の的となってきた。社会政治的見地から見て、北氏は我らの時代の最も重要なアーチストの一人。」

バリー・ティル(国立グレーター・ヴィクトリア美術館東洋部学芸員、カナダ)

Over the past few years ,the ceramic art of Kazuaki Kita has been the subject of overwhelming praise from all over the world-both East and West. From a socio-political point of view , Kita is among the most important artist of our time.

Barry Till (Curator, Art Gallery of Greater Victoria , Victoria.B.C. Canada)




 「人類への希望のメッセージ」

A message of Hope for Mankind

ウィルフレッド・バーチェット(世界的なジャーナリスト)

The late Wilfred Burchett( International Journalist)




 「あなたは、多くの受賞者の誰よりもノーベル平和賞を受賞するに相応しい。」

故・ジョン・サマヴィル(ニューヨーク市立大学名誉教授、「核廃絶のための国際哲学者連合会」会長)

Indeed you deserve it more than so many who have received the Nobel Peace Prize.

The late John Somervill ( Emeritus Prof. city University of N.Y.,Grandhi Peace Award ,1987 )




 「それは偉大なる芸術の生き生きとした表現力を獲得し、これを乗り越えて新しいヒューマニズムへの道を志向。」

故・アンリ・ルフェーブル(パリ大学教授、哲学者・美学者)

Here the grand art goes beyond this to pave the way to a new humanism.

The late Henri Lefebvre( Prof. I'universite de Paris )




 「北一明芸術は平和獲得にとっての至高の武器だ。」

趙樸初(中国人民政治協商会議全国委員会副主席、中国紅十字会名誉会長、中国仏教協会会長)

Kita's Art is the supreme weapon in our hearts to win peace!

Zhao Pu Chu ( President of the Chinese Buddhist Community , China Vice Chairman of National Committie Chinese People's Political Consultative Conference)




 「あなたは世界中の誰よりも、芸術において、平和達成の重要な役割を示された。」

ステファン・R・リード(ペンシルベニア州ハリスバーグ市長)

More than anyone else in the world, you have shown the important role of the arts peace marking

Stephan R. Reed ( Mayor, Harrisburg, Pennsylvania, U.S.A.)




 「私は現代に相応しい方法で、古代中国陶磁の技法を再創造したあなたの技術に感嘆いたしました。」

I am amazed at your skill in recreating the techniques of ancient Chinese ceramics in a modern meaningful way.

 「1985年、あなたから当館へ贈られたすばらしく迫力のある二面のデスマスクを、昨年、(1986年)限られた期間ではありましたが展示し、非常な関心と共感を呼んだことに関して、私はあなたに報告できることをうれしく思います。」

I am glad to say that the 2 splendidly powerful ceramic masks which you gave to us in 1985 were put on display temporarily last year and attracted a great deal of interest and comment.

L・R・H・スミス(大英博物館日本古美術担当部長)

L.R.H.Smith(Keeper of Japanese Antiques. The British Museum,London)




 「北一明氏の核戦争の恐怖に対する感嘆すべき、また感動的な表現に富む抗議は、氏の焼きものの美を観賞するに際し、決して見落としてはならないものの一つである。」

オリバー・インピー(オックスフォード大学教授/アシュモリアン美術館副館長・博士/イギリス)

Kita Kazuaki's admirable and eloquent protest against the horrors of nuclear war should not allow one to fall to see the beauty of his ceramics.

Oliver Impey( Prof. Dr.,Assistant Keeper The Ashumolean Museum,England )




 「あなたが焼きものの芸術で得られた輝かしい成果と、その構成、光線と色彩がもたらす美の享受に驚嘆させられました。」

蒋 孔陽(上海美学学会会長、復旦大学教授)

I was struck with admiration by the brilliant results you have achieved in ceramic art - beauty wrought by structure, light, and color.

Jiang Kongyang ( President, Shanghai Institute of Art, and Prof. Fudan University, China )




 「北芸術は全人類の財産」

凌 瓏(上海師範大学教授、文芸理論研究室主任)

Kita's art is the most important treasure of mankind

Ling Long ( Prof. Shanghai Teacher's University, Director of the labolatory of Literature and Art theory)




  《 創造の「書」 「書」の創造 》  越沼正




表紙へ to top page
略年譜へ to profile
作品へ to works